De behandeling
De behandeling stimuleert de drainage van toxines uit het centrale zenuwstelsel met zachte strijkingen van borst- en hals weefsel richting de sleutelbeenderen. Hierdoor bereiken de toxines de lever, die ze onschadelijk maakt en afvoert.

Daarnaast worden hoofd en wervelkolom zachtjes behandeld om de lymfedrainage te verbeteren, wat de algehele gezondheid bevordert.

Thuisoefeningen en zelfmassage
Thuisoefeningen zijn cruciaal voor de Perrin-behandeling. Ze verbeteren de afvoer van toxines uit de hersenen en wervelkolom naar het lymfatisch stelsel, wat symptomen van ME/CVS, fibromyalgie en long-COVID kan verminderen. Hulpvideo’s zijn beschikbaar om de technieken stap voor stap uit te leggen.

BIJWERKINGEN VAN DE PERRIN-BEHANDELING

De meeste patiënten gaan zich aan het begin van het behandelingstraject wat slechter voelen. De aanvankelijke verergering van de symptomen komt door het feit dat de (mogelijk jarenlang opgehoopte) afvalstoffen/toxines in het centrale zenuwstelsel vrijkomen in de rest van het lichaam.

De meest voorkomende symptomen in de vroege stadia zijn misselijkheid, hoofdpijn en algemene pijn. Misselijkheid is meestal te wijten aan het feit dat de lever de extra afvalstoffen/toxines die vanuit de lymfatische afvoer in het bloed zijn terecht gekomen, moet verwerken. Het drinken van veel water en het gebruik van gember kunnen de lever ondersteunen in het omgaan met deze belasting. Mocht je geen enkel supplement verdragen, blijf dan gewoon bij het advies om genoeg water te drinken (zo’n twee liter per dag) en zo gebalanceerd mogelijk te eten.

Hoofdpijn en algemene pijn worden ook veroorzaakt door overmatige toxiciteit. Omdat de behandeling de afvoer van afvalstoffen/toxines uit de hersenen stimuleert, komen ze aanvankelijk terecht in de oppervlakkige weefsels in het hoofd waarna ze vervolgens naar de rest van het lichaam reizen. Afvalstoffen/toxines in weefsel kan pijn veroorzaken. In de hersenen zelf veroorzaken ze echter geen pijn aangezien hier geen pijnreceptoren aanwezig zijn. De werking van de hersenen wordt echter wel beïnvloed door afvalstoffen/toxines, wat de meeste symptomen van syndromen zoals ME/CVS, fibromyalgie en long COVID verklaart.

Een ander onaangenaam symptoom bij het verbeteren van de afvoer is het verschijnen van vlekjes, puistjes en andere huiduitslag. Zolang de lymfatische afvoerkanalen nog niet zo goed werken, kan de huid mee gaan doen in een poging om de afvalstoffen/toxines naar buiten te werken. Deze huidklachten zouden moeten verdwijnen naarmate de behandeling vordert.

De eerste paar weken of soms maanden van de Perrin-behandeling blijken meestal het zwaarst te zijn. Het is voorstelbaar dat het moeilijk is om de behandeling te vol te houden wanneer je je niet al snel veel beter gaat voelen. De jarenlange ervaring van dr. Perrin heeft echter geleerd dat het een positief teken is als een patiënt zich in de vroege stadia van de behandeling slechter  voelt. Dit betekent dat er veel gebeurt in het lichaam en dat is gunstig wat betreft de prognose.

Als er in de eerste twaalf weken op geen enkele manier verandering is opgetreden, is dat geen bemoedigend teken en kan dit betekenen dat de Perrin techniek niet passend is. Dit betekent niet dat de hoop op herstel opgegeven moet worden, maar dat er een andere route ingeslagen moet worden in de zoektocht naar herstel. In de meeste gevallen zal de Perrin-behandeling de gezondheid van de patiënt enorm verbeteren, maar er zijn mogelijk aanvullend andere behandelingen nodig om alle symptomen te verminderen. De ervaring heeft geleerd dat andere behandelingen, of ze nu dieet-gerelateerd of farmacologisch zijn, beter reageren nadat de neuro lymfatische afvoerroutes zijn verbeterd. Wat in het verleden wellicht onvoldoende bijdroeg aan vermindering van de symptomen, kan na de Perrin-behandeling mogelijk beter aanslaan.

Nog even een positieve noot: Sommige patiënten verbeteren wel al direct aan het begin van het behandelingstraject. Je hoeft dus niet altijd te verslechteren voordat je verbetert. In de praktijk blijkt dit echter zeldzamer.